ד"ר קובי שגיא: כיצד למנוע הרטבה בלילה

כיצד למנוע הרטבה בלילה

מכיוון שהרטבה לילית הינה בעיה שמפריעה לחלק ניקר מהאוכלוסייה גם לאחר גיל 4, פותחו טיפולים רבים לגמילה מהרטבה לילית. יש לציין שההרטבה הלילית יכולה להיגרם מכמה סיבות ולכל סיבה יש את הפתרון הייחודי המתאים לה. אמנם ישנן הרבה דרכים למנוע הרטבה לילית אך חלקן אינן יעילות בטווח הארוך כדוגמת מניעת שתיית נוזלים טרם השינה. שיטה זו יכולה להיות יעילה בעוד שמקפידים עליה אך החיסרון הינו שכשעושים זאת מרגילים את הילד לישון עם שלפוחית יחסית ריקה ובעת שיקרה וישן עם מעט יותר נוזלים, לא יהיה לילד ההרגל למניעת ההרטבה.

הגורמים להרטבה לילית

ברובם המוחלט של המקרים, הרטבה לילית נובעת מליקוי או אי למידת ההתאפקות. פעולת ההתאפקות הינה פעולה תת הכרתית למעשה רפלקס. בעוד שרוב האוכלוסייה לומדים את השליטה בפעולת זו עד גיל 4, כ- 25% מהאוכלוסייה ממשיכים להרטיב בלילה גם בגיל זה. סיבות נוספות להרטבה לילית הינן סיבות פסיכולוגיות וסיבות רפואיות (כ-2% מהמקרים).

מניעת הרטבה לילית

לאחר שמצאתם את מקור ההרטבה הלילית ניתן לגשת ולהתחיל לטפל. כאשר מדובר בגורמים פסיכולוגיים כמו בעיות חברתיות וכו' יש לטפל בילד באמצעות תרפיה פסיכולוגית. כאשר מדובר בליקוי בלמידת ההתאפקות, ניתן להעביר את הילד תהליך למידה של יכולת זו. אמנם ישנן גם תרופות המשמשות לצורך מניעת הרטבה בלילה אך יש להן כמה חסרונות. ראשית, ייתכן שיהיו תופעות לוואי ושנית, מכיוון שהתרופות אינן מטפלות בשורש הבעיה אלא רק מונעות את הסימפטום, סביר להניח שבעת הפסקת השימוש בתרופות גם בעיית ההרטבה הלילית תחזור. יחד עם זאת, תרופות יעילות מאוד לשימוש במקרים בהם הילד צריך לשהות מחוץ לבית באופן חד פעמי ויש צורך שלא ירטיב בלילה זה.

לימוד ההתאפקות

כאמור, למעלה מ- 70% מהסובלים מבעיית ההרטבה סובלים מכך מפני ליקויים או אי לימוד ההתאפקות. ד"ר קובי שגיא העוסק במשך עשרות שנים בטיפול בבעיית ההרטבה פיתח שיטה מתקדמת לטיפול בבעיית ההרטבה. ביחד עם ד"ר טל שגיא שהיה אחראי בין היתר על פיתוח תוכנה לצרכים אלו, פיתחו הד"ר את שיטת תרפי (Therapee). כאשר שיטת תרפי מיושמת בקליניקה, ראשית, בודקים את הילד על מנת לוודא מהם הגורמים לבעיית ההרטבה.

כאשר הבעיה הינה ליקוי בלימוד ההתאפקות, הטיפול מתמקד בלימוד פעולה זו באופן תת הכרתי ביחד עם טיפול תרפי. השיטה עושה שימוש במכשור מתקדם המאפשר להתמיד עם הטיפול לאורך כל ימות השבוע על מנת להביא לתוצאות מרביות. מכשיר זה נקרא מכשיר ה"פיפימון". הפיפימון הינו מכשיר היודע לאתר את טיפת ההרטבה הראשונה בעת הלילה. בעת שאותרה ההרטבה (ותוך כדי הפרדה בין זעה, לחות והרטבה), מתחיל לצלצל הפיפימון על מנת להעיר את הילד כדי שיוכל להתפנות. המטרה הינה לקשר בין פעולת ההרטבה, צלצול הפעמון וחוויית ההתעוררות. למעשה, מכשיר זה לבדו יכול להועיל ולפתור כ- 30-40% ממקרי ההרטבה שנובעים מליקוי בלמידת ההתאפקות.

ד"ר טל שגיא פיתח גם את תוכנת Therapee. תוכנה ממוחשבת זו משמשת כמטפל בתהליך הגמילה מהרטבה. התוכנה בנויה בצורה כזאת שהוכנסו אליה כל הפרופילים האפשריים של מטופלים בבעיית ההרטבה. על ידי הזנת נתונים על ידי הורי הילד בתוכנה, התוכנה משדרת אל ההורים ואל הילד סרטונים של ד"ר קובי שגיא המדריך ומנחה אותם כיצד להמשיך בתהליך תוך כדי מעקב ועיבוד נתונים על ידי התוכנה. שיטת תרפי על ידי ד"ר קובי שגיא וד"ר טל שגיא נחשבת לאחת השיטות הבטוחות והיעילות בעולם עם למעלה מ-90% גמילה מהרטבה בתוך חודשים ספורים בלבד.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
צעצועי התפתחות לפעוטות
צעצועי התפתחות לפעוטות הם דרך מצוינת לעורר את היצירתיות, הדמיון והלמידה של הפעוט שלך. הם גם דרך...
קרא עוד »
ינו 25, 2023
איך מטפלים בתביעת אובדן כושר עבודה?
מעוניינים להגיש תביעת אובדן כושר עבודה ולהגיע מצב בו אתם מקבלים את כל הזכויות שמגיעות לכם? כדי שתשיגו...
קרא עוד »
יול 05, 2021
רופאי שיניים בתל אביב
היום ניתן למצוא בתל אביב לא מעט סוגים שונים של רופאים, היות ומדובר על אחת הערים המרכזיות ביותר בארץ....
קרא עוד »
ינו 10, 2021