כאבי שיניים אצל תינוקות

כאבי שיניים אצל תינוקות

כל הורה לזאטוט קטן מכיר כיצד כל שלשול או חום מוביל לשאלה הבאה: אולי צומחות לו שיניים? וכל הורה מכיר כיצד צמיחת שיניים מרגשת ומלחיצה בו זמנית, כי לצד העובדה שהתינוק גדל, הוא גם סובל ובין היתר מעיר את כל הבית. מהם התהליכים הפיזיולוגיים שעוברים על התינוק, באיזה שלב יש לצפות לכך, כיצד ניתן לדעת שאכן מדובר בכאבי שיניים וכיצד ניתן לסייע? ובכן הורים רבים חשים חסרי אונים ועל כן ננסה להבין מעט יותר, ולו עבור הפעם הבאה.

כאבי שיניים אצל תינוקות

כיצד לזהות שמדובר בבקיעת שיניים?

בערך סביב גיל 3 חודשים (ועד גיל שנתיים / שלוש), כאשר עוברים אט אט מאוכל נוזלי לאוכל מוצק, תינוקות רבים מתחילים להצמיח שיניים. גם אם בחינה מהירה אינה מגלה נפיחות מקומית, עדיין יש סימנים שמסייעים לנו ההורים, להבין שאכן מדובר בשיניים, ולא בעייפות, רעב, חיתול מלא וכדומה. כיצד נדע? ובכן בגדול קיימים שלושה סימנים מובהקים: כאשר התינוק מתחיל ללעוס כל מה שנקרה בדרכו (כולל כפות הידיים), כאשר התינוק מרייר באופן חריג וכאשר התינוק בוכה ללא סיבה מוסברת. כשסימנים אלו מתעוררים נראה שמדובר בבקיעת שיניים.

סימנים נוספים

לצד שלושת התסמינים הנ"ל, יש סימנים נוספים. כך למשל בעיטות ברגל אחת או בשתיהן, הבעת פנים מיוסרת שטרם נתקלתם בה, הקשתת הגב ואף השמעה של צליל חדש. כל אלו עשויים להוות עדות לבואה של השן החדשה. בהנחה וסימנים אלו אינם מתמעטים, אלא ממשיכים ללוות את סדר היום גם כשהתינוק אמור להיות שליו (לא עייף ולא רעב), הרי שניתן להסיק מסקנות.

כשכולם ישנים

אין לדבר על בקיעת שיניים מבלי לדבר על הזמן הקריטי – הלילה. ידוע שבלילה הכול הרבה יותר כואב, וכך גם אצל תינוקות. אי לכך הלילות עשויים להיות יותר ערניים ויותר מאתגרים. זה הזמן להיות אמפתיים ואף לשנות את שגרת השינה, ממש כמו במצב של חולי. סביר שבאותם לילות התינוק ידרוש להיות כמה שיותר על הידיים ובו זמנית ימשיך לקטר. לא פשוט, אך זכרו שתוך יום יומיים המצב עובר. מי שנעזר בשירותי ייעוץ שינה עשוי לקבל תמיכה נקודתית, אך הכלל הבסיסי פשוט: הילד סובל? העניקו לו כמה שיותר זמן ידיים. ברגע שהוא יחוש רגוע, יהיה לו יותר קל להתמודד עם הכאב. כך או כך, מומלץ להיעזר בייעוץ שינה, על מנת לקבל את מלוא הכלים החיוניים כדי להתמודד עם התהליך.

בקיעת שיניים ומצב גופני

כאשר גופו הפעוט של התינוק מתמודד עם בקיעת השיניים, המוח מתרכז בעיבוד המידע והגוף נכנס למצב מגננה – מגייס את מרב הכוחות עבור המשימה, כך שברקע המערכת החיסונית נזנחת, משמע באותם ימים התינוק הרבה יותר חשוף למחלות, ועל כן הרבה פעמים תינוקות שמצמיחים שיניים מעלים חום, מצוננים, משלשלים ולעיתים גם מקיאים. ככול שהתינוק יותר יסבול מכאבים, כך הוא יותר יסבול משלל התופעות ואתם ההורים תהיו יותר מתוסכלים. מה בכול זאת ניתן לעשות? לא מעט, ולו באמצעות טריקים פשוטים.

כאבי שיניים אצל תינוקות

תמיכה מקצועית

הורים תמיד מחפשים אחר טיפים להתנהלות נבונה, ואכן קורס הדרכת הורים חשוב בשגרה וכמובן שגם במצבי קיצון, כאשר התינוק בעיקר צווח ואתם רק רוצים לחזור לישון. אי לכך, בין אם עתה צומחות לתינוק שיניים ובין אם מבקשים להיות מוכנים עבור המערכה הבאה, הכנו לכם מקבץ של טיפים יעילים:

טיפים יעילים

  • סינרים – התינוק מרייר הרבה? במקום להחליף לו כמה חולצות ביום, פשוט הלבישו לו סינר מבד נעים.
  • שינה – אתם בבית עם התינוק? ברגע שהוא מרגיש יותר נינוח הציעו לו לישון, גם אם אין זו השעה הרגילה. ככול שהתינוק יהיה פחות עייף, כך הוא יתמודד טוב יותר עם הכאב.
  • נשכנים – ילדים לומדים רבות באמצעות משחקים וגם בעת בקיעת השיניים הם מסייעים. רכשו שני נשכנים שניתן להקפיא, נשכנים בעלי מרקם מחוספס ושעשויים מחומר עמיד וטבעי. למה שניים? תמיד תדאגו שאחד יישאר במקפיא, כך שיהיה מוכן בעת הצורך. המגע הקר יקל על הכאב ואילו פעולת המשחק תסיח את הדעת.
  • הומאופתיהתכשירים הומאופתיים עשויים להוות הקלה של ממש. כל עוד התכשיר מותאם לתינוקות ונרקח בידי בעל מקצוע, הרי שאתם עתידיים למצוא את הפתרון המיוחל.
  • עיסוי – עיסוי מקצועי עשוי להכניס את התינוק למצב נינוח, ועל כן למדו כיצד מעסים תינוקות שסובלים מכאבי שיניים. באופן כללי יש לעסות באופן מעגלי את כפות הרגליים, הרגליים, הידיים והחזה, אך אין לבצע זאת ללא הדרכה מקצועית.
  • ישר מהמקרר – ציינו שלעיסה של דברים קרים עשויה לאלחש את הכאב, ופה נציין שמלבד נשכנים גם מוטב להיעזר בחתיכות של ירקות קרים, קרי גמבה ומלפפון. עם זאת, טיפ זה אידאלי רק לילדים מעל גיל חצי שנה ורק אם מוודאים שגודל הירק אינו מסוכן לבליעה. עוד בגזרת הקרים נציין שימוש בחיתול טטרה. את חיתול הטטרה יש להקפיא ולאחר מכן להעביר בעדינות על החניכיים.
  • תזונה – בתקופת בקיעת השיניים מוטב להימנע ממתן מזונות מלוחים וחמוצים.
  • הנקה – כאשר לא חשים בטוב ובטח כשבוקעות השיניים, טוב לדעת שהנקה מאוד יעילה, אם כי המצב עצמו מרגיע ואם כי חלב אם מכיל חומרים טבעיים שמסייעים להירגע.
  • תרופות – כפתרון אחרון נציין תרופות. יש תרופות שמאלחשות כאב ויש משככי כאבים רגילים. אין למהר לתת וכמובן שחשוב לבחון מהו המינון הרצוי ואיזה חומר הכי בטוח לתינוק. כך למשל תכשירים שמכילים בנזוקאין אינם מותרים לשימוש – אלא נחשבים כמסוכנים.

גם זה יעבור

לבסוף נציין שסה"כ מדובר בבקיעת שיניים. תקופה שעשויה להיות לא נעימה, אך באותה נשימה טוב לדעת שיש מה לעשות ושכעבור יומיים לכל היותר השלב הכואב יחלוף. בינתיים? הרבה על הידיים והרבה דברים קרים, כאשר ניתן להתחיל לחשוב על השלב הבא – התאמת מברשת ומשחת שיניים, הרי הילדים גדלים.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מחיר כורסת טלוויזיה סיעודית
מעוניינים לרכוש כורסה סיעודית? מחיר כורסאות טלויזיה סיעודיות יכול להתחיל במאות שקלים לכורסה פשוטה...
קרא עוד »
אוג 10, 2021
איך למצוא מומחים ברפואת שיניים בירושלים
אם טיפלתם פעם אצל רופא שיניים שאינו מומחה, בוודאי אתם מכירים את תופעות הלוואי שבאו אחר כך. כן, יש הרבה...
קרא עוד »
יונ 03, 2021
נעליים אורטופדיות – החשיבות שלהן לבריאות הגוף
בעזרתן של נעליים אורטופדיות כל אחד מכם יוכל ליהנות מאיכות חיים הרבה יותר טובה וזאת מכיוון שהם יביאו...
קרא עוד »
אוק 27, 2018