במה אדע כי אירשנה? ירושת הארץ בחכמת הקבלה

שאלת אברהם אבינו על ירושת הארץ

כאשר הקב"ה הבטיח לאברהם אבינו, שזרעו ירש את הארץ אברהם שאל: "במה אדע כי אירשנה". השאלה הזאת היא שאלה של כל השאלות בעניין כיבוש הארץ וישובה, ובמיוחד בזמננו כאשר אנחנו מאבדים חלקי ארץ ישראל ועלולים לאבד ח"ו עוד ועוד. אם כן נשאלת השאלה מפני מה אברהם שאל את השאלה הזו, איזה קושי בדיוק הוא ראה בישוב ארץ ישראל עד כדי כך שגילה ספק בדבר השם יתברך.

הרמז בתשובת הקב"ה לפי פנימיות התורה

מתוך תשובתו של הקב"ה אנו מבנים איזה דאגה היתה אצל אברהם. הקב"ה צוה לאברהם לקחת בעלי חיים ולפי פרוש רש"י זה היה רמז לאברהם על קורבנות בבית המקדש. כלומר בשביל אברהם אבינו היה ברור באופן מובהק שלרשת ארץ הקודש בדרך הטבע ככל הארצות בלתי סביר לחלוטין. על כן הקב"ה רמז לאברהם לגבי קורבנות בבית הבחירה, שבזכתם בורא עולם ישרה שכינתו בין בני ישראל והיא השכינה של הש"י, רק היא עצם הערבון, שזרעו של אברהם יצליח לכבוש את הארץ ולישבה.

ושוב אותה תשובה מקבל דור המדבר כאשר מרגלים מאסו בארץ והוציאו דבה עליה. והנה כאשר תורה מסיימת לספר על החטא של אי רצון לעלות לארץ, היא חוזרת לעניין קורבנות כדי לתת תשובה לכל קטני אמונה שעבודת קורבנות זאת הבטחה שבזכותה תשרה שכינתו של המקום בתוך העם. ונוכחות השכינה היא תנאי הכרחי לשם כיבוש ושליטה על קודש, ראשית כל הארצות.

ראש, תוך סוף בביאור כתבי בעל הסולם

ועוד נושא, שדורש הסבר לפי פנימיות התורה בדרך אשלג דבר ידוע, שבהתפשטות הקדושה חייבים להמצא שלושה שלבים, הנקראים ראש, תוך, סוף. ואין ספק שתהליך כיבוש וישוב ארץ ישראל מהווה גילוי אור עליון שחייב להתחיל מראש לפי סדר הנקבע על ידי בורא עולם. אם כן מהו הראש, שממנו צריך להתגלות אור לכל באי עולם? ברור לחלוטין שבניין המקדש והקרבת קורבנות הם הם ראש של תהליך הגאולה. וגם לפי רמב"ם שחשב שבית המקדש יבנה על ידי משיח, קיימת מצוה להקים בית הבחירה גם אם משיח עדיין לא הגיע. והנה אילו תהליך של גילוי אור מתרחש באופן הפוך, דהיינו סוף, תוך, ראש זה גורם להסתר פנים ח"ו, כמו ראשי תבות של שלוש מלים הללו, דהיינו – ס'ת'ר'.

והנה לפי דוגמא שמלמדת אותנו תולדות העם יש לומר כאשר משה ירד מהר סיני ביום הכיפורים וחטא העגל היה מחול מיד הקב"ה צוה למשה לבנות ולהקים משכן, שהוא היה מקום שכינתו של הקב"ה בו הוא יתברך שורה בתוך העם. גם ארבעים ושנים אלף היוצאים מגלות בבל בראש ובראשונה בנו בית המקדש והקריבו קורבנות בטומאת הציבור.

סדר התפתחות הגאולה בתורת הקבלה והנסתר

אמנם למען האמת יש לומר שלפי סדר הברכות של תפילה "שמונה עשרה", שמהווה סדר של תהליך הגאולה, התחלתא דגאולה מתחילה מברכה שביעית, שמכוונת כנגד מלחמות עולם, כמו שמבאור במסכת "מגילה"(יח\ב), כלומר התחלת הגאולה האחרונה שונה מכל הגאולות הקודמות, וזאת מכיון שגלות אדום הייתה כל כך ארוכה וקשה, שלא היה אפשרי להתחיל את הגאולה מאור גדול, שמהווה בניין בית המקדש. על כן גאולה התחילה בדרך הטבע והייתה מסתמכת על מסירות נפש של חלוצים ולוחמים, שמסרו נפשם על אדמת ישראל. ביאור נוסף והרחבת הדברים בלינק הזה

ולפיכך אמרו חלק מרבנים שזו היא הדרך, כלומר כל תהליך של גאולה יתרחש באופן נסתר וטבעי. אולם ברכות אחרונות של אמצע תפילה מדברות על בניין ירושלים וביאת המשיח, זאת אומרת שכל הברכות שלפניהן הן רק הקדמה לתהליך הגאולה שלמה, שהיא באמת גילוי האור, שמתחיל מראש, דהיינו מבניין המקדש והקרבת קורבנות. וסימן המובהק ביותר שתהליך של התחלתה דגאולה מסתיים ומתחיל תהליך של גאולה שלמה זהו סירוב של מערכת הממלכה לאחוז באידאלים של ציונות וויתור על חלקי ארץ ישראל. ותהליך הזה דרך הטבע לא היה יכול להיות באופן אחר, מפני שכדי לאחוז בארץ ישראל חייב להיות מקדש ועבודת קורבנות, שהם אמצעי היחיד שתשרה שכינה בישראל. ואילו היו מצליחים לכבוש את ארץ ישראל השלמה אלה שאינם מאמינים בא-להי ישראל, בודאי היו אומרים "כחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". איזה חילול השם יותר גדול מהצלחה לשלוט בארץ הקודש ללא בעל המקום ושכינתו, ללא שני שליש מהתורה המוקדשים לעבודת המקדש.

לא כן היהדות, המכריזה שדווקא על ידי מעשים הכרוכים בכל פעולה ופעולה שמקרבת בניין המקדש בפועל נעשה תיקון של פרט וכלל, כאשר מצפים לישוע על ידי מעשים רק אז מרגישים את האבל של חורבן הבית, של חורבן האומה, של חורבן תורת משה בעולמינו.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
נחירות בלילה – לא חייבים לחיות עם הגזרה
נחירות הן בעיה נפוצה בקרב אנשים רבים, והיא מתרחשת כאשר אדם מתקשה לנשום במהלך השינה. נחירות יכולות...
קרא עוד »
מרץ 23, 2023
מהם מנהגי האבלות של יהודי ספרד?
לכל עדה ביהדות יש מנהגי אבלות משלה. אלה נוצרו במהלך הזמן במקום בו הם ישבו, בטרם עלו לארץ ישראל. מדובר...
קרא עוד »
פבר 12, 2020
חיסון לכלב – אילו חיסונים יש לבצע?
הכלב הוא בעל חיים הדורש תשומת לב וטיפול מיוחדים. יש לחסן אותו באופן קבוע, להאכיל אותו היטב ולטפל בו...
קרא עוד »
נוב 25, 2022